Strona główna
Zarządzenie Dyrektora ZODR nr 27/2022 z dnia 6.07.2022 w sprawie wprowadzania zmian w regulaminie pracy w Zachodniopomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach
Do pobrania w załącznikach:
1. Zarządzenie nr 27/2022 - plik .pdf
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Rafał Ruducha
- Wytworzony przez: Agnieszka Kowańska (specjalista)
REGULAMIN PRACY
(Regulamin pracy wprowadzono Zarządzeniem nr 47/2020 Dyrektora Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach z dnia 5.11.2020 r.)
- POSTANOWIENIE OGÓLNE
§1.1. Regulamin pracy, zwany dalej regulaminem, jest aktem normatywnym, ustalającym organizację i porządek pracy w Zachodniopomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach, zwanym w dalszej części regulaminu ZODR lub Ośrodkiem oraz określającym związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
- Regulamin pracy został ustalony w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.
- Niniejszy regulamin przyjęto na podstawie:
- 104-1043 Kodeksu pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 z późn. zm.),
- rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 stycznia 2005 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą pracownikom jednostek doradztwa rolniczego (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 1124 z późn. zm.),
- Regulaminu organizacyjnego Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach zatwierdzonego przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dnia 6.02.2020 r., stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 7/2020 Dyrektora ZODR w Barzkowicach z dnia 11.02.2020 r.,
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 1632 z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 2369 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 2277 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 870 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 426 z późn. zm.),
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 1998 r. Nr 148, poz. 973 z późn. zm.),
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych oraz innych pracach związanych z wysiłkiem fizycznym (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 1139 z późn. zm.),
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2017 r. w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią (Dz.U. z 2017 r., poz. 796 z późn. zm.),
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r., poz. 1509 z późn. zm.).
§ 2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
- pracodawca - ZODR reprezentowany przez Dyrektora ZODR,
- pracownik - osoba zatrudniona u pracodawcy w ramach stosunku pracy,
- dyrektor - Dyrektor ZODR,
- PZDR - Powiatowe Zespoły Doradztwa Rolniczego,
- Oddział - Oddział w Koszalinie,
- komórka organizacyjna - wyodrębniony w strukturze ZODR dział, Oddział, PZDR oraz samodzielne stanowisko pracy,
- bezpośredni przełożony - dla pracowników działów i PZDR są to kierownicy tych komórek organizacyjnych; dla pracowników Oddziału jest to dyrektor Oddziału; dla kierowników działów oraz PZDR wskazanych w § 11 ust. 1 Regulaminu organizacyjnego ZODR jest to pierwszy zastępca dyrektora; dla kierowników PZDR wskazanych w § 11 ust. 2 Regulaminu organizacyjnego ZODR i dyrektora Oddziału jest to drugi zastępca dyrektora; dla zastępców dyrektora, głównego księgowego, kierowników wskazanych w § 9 ust. 2 pkt 3-5 Regulaminu organizacyjnego ZODR, pracowników zajmujących samodzielne stanowiska jest to dyrektor.
§ 3.1. Postanowienia regulaminu dotyczą wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko oraz bez względu na okres, na jaki pracownik został zatrudniony.
- Uprawnienia pracownicze osób niepełnosprawnych określone w przepisach ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych mają stosowanie odpowiednio od dnia, od którego osoba niepełnosprawna została wliczona do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, tj. począwszy od dnia przedstawienia pracodawcy orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność.
§ 4.1. Pracodawca zapoznaje z treścią regulaminu pracy każdego przyjmowanego do pracy pracownika przed rozpoczęciem przez niego pracy. Zapoznanie się z treścią tego regulaminu pracownik potwierdza w stosownym oświadczeniu, które zostaje dołączone do akt osobowych.
- Egzemplarz regulaminu pracy znajduje się w każdej komórce organizacyjnej Ośrodka i jest dostępny dla każdego pracownika.
- Kierownicy komórek organizacyjnych Ośrodka zobowiązani są do zapoznawania podległych pracowników ze zmianami regulaminu.
§ 5. W sprawach związanych ze stosunkiem pracy, nieuregulowanych szczegółowo niniejszym regulaminem, zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy, przepisy wykonawcze do Kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy.
II. PODSTAWOWE OBOWIĄZKI STRON STOSUNKU PRACY
§ 6. Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
- zaznajomić pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami,
- organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,
- organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie,
- przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu,
- zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie,
- prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników,
- ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- zaspokajać, w miarę posiadanych środków, potrzeby socjalne pracowników,
- stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy,
- przeciwdziałać mobbingowi,
- udostępnić pracownikom tekst przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu,
- informować pracowników o możliwości zatrudnienia w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, a pracowników zatrudnionych na czas określony - o wolnych miejscach pracy.
§ 7. Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane przez pracownika w zakładzie pracy lub miejscu wykonywania pracy pieniądze i przedmioty wartościowe.
§ 8. Podstawowym obowiązkiem pracownika jest:
- sumiennie i starannie wykonywać pracę oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,
- przestrzegać ustalonego w zakładzie pracy czasu pracy oraz należycie go wykorzystywać na pracę zawodową,
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
- przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych.
- dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach, w szczególności w zakresie ochrony danych osobowych,
- przestrzegać w zakładzie zasad współżycia społecznego,
- dbać o czystość i porządek wokół swego stanowiska pracy oraz należycie zabezpieczyć, po zakończeniu pracy, sprzęt i pomieszczenie pracy,
- podnosić kwalifikacje zawodowe oraz doskonalić umiejętność pracy,
- przestrzegać kodeksu etyki obowiązującego w zakładzie pracy.
§ 9. Pracownik ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić pracodawcę:
- o wszelkich zmianach w stanie rodzinnym, warunkujących nabycie lub utratę uprawnień do właściwych świadczeń,
- o istotnych zmianach swoich danych osobowych, a w szczególności o zmianie nazwiska, adresu zamieszkania oraz danych osoby, którą należy zawiadomić w razie wypadku przy pracy.
§ 10.1. Kwalifikacje zawodowe, jakie pracownik musi posiadać do wykonywania pracy na określonym stanowisku ustalone są zgodnie z tabelą stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych pracowników, stanowiącą załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 stycznia 2005 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą pracownikom jednostek doradztwa rolniczego.
- Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.
- Uprawnienia i dodatkowe świadczenia oraz obowiązki pracownika z tytułu podnoszenia kwalifikacji zawodowych określają odpowiednie przepisy Kodeksu pracy.
§ 11.1. W przypadku rozwiązania stosunku pracy pracownik jest obowiązany rozliczyć się z zakładem pracy i uzyskać odpowiednie wpisy w karcie obiegowej. Wzór karty obiegowej stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu. Pracownik powinien także:
- przekazać protokolarnie dokumenty ze swojego stanowiska pracy pracownikowi przejmującemu jego zakres obowiązków lub pracownikowi wskazanemu przez przełożonego,
- zwrócić przedmioty podlegające zwrotowi,
- rozliczyć się z pobranych zaliczek pieniężnych, pożyczek itp.
- Karta obiegowa, po uzyskaniu wymaganych wpisów, jest niezwłocznie przekazywana pracownikowi Działu Kadr i Organizacji Pracy.
§ 12. Na terenie całego zakładu pracy obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu we wszystkich jego postaciach oraz e-papierosów.
III. CZAS PRACY
§ 13. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
§ 14.1. Czas pracy pracowników nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym.
- Tygodniowy czas pracy pracowników, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym.
- Ograniczenie przewidziane w ust. 2 nie dotyczy pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy.
- Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy dla poszczególnego pracownika nie może przekroczyć 350 godzin w roku
- Czas pracy pracownika niepełnosprawnego zaliczonego do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo.
- Pracownik niepełnosprawny nie może być zatrudniony w porze nocnej i w godzinach
nadliczbowych. - Przepisów ust. 5-6 nie stosuje się do osób zatrudnionych przy pilnowaniu oraz gdy na wniosek
pracownika, lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku
lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.
§ 15. Do celów rozliczania czasu pracy pracowników:
- przez dobę - należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której pracownik rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
- przez tydzień - należy rozumieć 7 kolejnych dni kalendarzowych, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego.
§ 16.1. Praca w Ośrodku wykonywana jest w systemie tzw. podstawowego czasu pracy, w którym zgodnie z rozkładem czasu pracy dniami roboczymi w każdym tygodniu są dni od poniedziałku do piątku, a soboty oraz niedziele i święta określone odrębnymi przepisami są dniami wolnymi od pracy, z zastrzeżeniem ust. 2.
- System równoważnego czasu pracy, w którym następuje przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca, stosuje się do pracowników zatrudnionych na stanowisku dozorcy.
- W każdym z systemów, o których mowa w ust. 1 i 2, praca może być wykonywana na zmiany.
§ 17. W systemie równoważnego czasu pracy praca wykonywana jest według harmonogramu, który ustala na każdy miesiąc kierownik Działu Administracyjno-Gospodarczego.
§ 18.1. Ustala się następujący rozkład czasu pracy w Ośrodku, godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy:
- od 7.30 do 15.30,
- w systemie 2-zmianowym:
- I zmiana od 6.30 do 14.30
- II zmiana od 11.00 do 19.00
3) w systemie równoważnego czasu pracy:
- zmiana dzienna od 6.30 do 18.30
- zmiana nocna od 18.30 do 6.30
- Dopuszcza się inne godziny pracy niż określone w ust. 1 pkt 1 w przypadku potrzeby dostosowania godzin pracy do godzin otwarcia lokali, w których znajdują się biura PZDR, po uprzednim uzyskaniu zgody dyrektora.
§ 19. Rozkład czasu pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się indywidualnie dla każdego pracownika odrębnym pismem.
§ 20.1. Pracownik obowiązany jest stawić się do pracy w takim czasie, by w godzinach rozpoczęcia pracy znajdować się na stanowisku pracy.
- Kontroli czasu pracy dokonują na bieżąco bezpośredni przełożeni w stosunku do podległych pracowników.
§ 21.1. Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku, ponadto w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
- Pracownik, którego dobowy wymiar czasu wynosi co najmniej 6 godzin, może korzystać
z przerwy w pracy trwającej 15 minut, wliczanej do czasu pracy. Czas rozpoczęcia i zakończenia
przerwy ustalają bezpośredni przełożeni w porozumieniu z podległymi pracownikami. - Pracownik niepełnosprawny ma prawo do dodatkowej przerwy w pracy na gimnastykę
usprawniającą lub wypoczynek. Czas przerwy wynosi 15 minut i jest wliczany do czasu pracy.
§ 22.1. Za pracę w porze nocnej uważa się pracę wykonywaną od godziny 22.00 do godziny 6.00 następnego dnia.
- Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej, w wysokości określonej odrębnymi przepisami.
§ 23.1. Za pracę w niedzielę i święto uważa się pracę wykonywaną między godziną 6.00 w tym dniu a godziną 6.00 następnego dnia.
- Pracownikowi wykonującemu pracę w niedziele i święta, pracodawca jest obowiązany zapewnić inny dzień wolny od pracy:
- w zamian za pracę w niedzielę - w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli,
- w zamian za pracę w święto - w ciągu okresu rozliczeniowego.
§ 24. Dni dodatkowo wolne od pracy ustalane są w razie potrzeby w drodze odrębnego zarządzenia dyrektora.
§ 25.1. Pracownikowi, który na polecenie pracodawcy wykonywał pracę w sobotę, przysługuje w zamian inny dzień wolny od pracy udzielony pracownikowi do końca okresu rozliczeniowego, w terminie z nim uzgodnionym.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczą pracowników zatrudnionych w równoważnym systemie czasu pracy.
§ 26. Czas pracy pracownika wykonującego czynności służbowe w innej miejscowości niż określona w umowie o pracę, rozliczany jest na podstawie polecenia wyjazdu służbowego.
§ 27. Przebywanie pracownika w miejscu pracy poza godzinami pracy jest dopuszczalne tylko w uzasadnionych przypadkach, na podstawie otrzymanego polecenia służbowego. Ewidencję osób przebywających na terenie Ośrodka po godzinach pracy prowadzi Dział Administracyjno-Gospodarczy.
§ 28.1. Pracodawca prowadzi ewidencje czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Pracodawca udostępnia tę ewidencję pracownikowi, na jego żądanie.
- W stosunku do pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy nie ewidencjonuje się godzin pracy.
IV. USPRAWIEDLIWIANIE NIEOBECNOŚCI
§ 29.1. Pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia.
- W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy.
- O przyczynie swojej nieobecności w pracy, pracownik zawiadamia pracodawcę osobiście lub przez inną osobę, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego.
§ 30.1. Dowodami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy są:
- zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy,
- decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego, w przypadku choroby zakaźnej pracownika,
- oświadczenie pracownika - w przypadku konieczności sprawowania osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza,
- imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się, wystosowane przez organ właściwy w sprawach powszechnego obowiązku obrony, organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję lub organ prowadzący postępowanie w sprawach o wykroczenia - w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami, zawierające adnotację potwierdzającą stawienie się pracownika na to wezwanie,
- oświadczenie pracownika potwierdzające odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych, zakończonej w takim czasie, że do rozpoczęcia pracy nie upłynęło 8 godzin, w warunkach uniemożliwiających odpoczynek nocny.
- Nieobecność zastaje uznana przez pracodawcę za usprawiedliwioną w momencie dostarczenia przez pracownika dowodu, o którym mowa w ust. 1, co powinno nastąpić równocześnie z zawiadomieniem pracodawcy o nieobecności lub niezwłocznie po ustaniu przyczyn nieobecności.
§ 31. Za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy pracownikowi przysługuje odpowiednie wynagrodzenie określone w odrębnych przepisach.
§ 32. Rozpoczęcie pracy w czasie późniejszym niż to przewidziano w regulaminie traktowane jest jako spóźnienie. Pracownik obowiązany jest niezwłocznie po przybyciu do pracy zawiadomić bezpośredniego przełożonego o przyczynie spóźnienia. Bezpośredni przełożony podejmuje decyzję w sprawie usprawiedliwienia spóźnienia do pracy.
§33.1. Uznanie nieobecności w pracy oraz spóźnienia się do pracy za usprawiedliwione należy do kompetencji dyrektora i następuje po zapoznaniu się z opinią bezpośredniego przełożonego pracownika.
- Za czas nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy lub nieusprawiedliwionego spóźnienia się do pracy - pracownikowi wynagrodzenie nie przysługuje.
V. URLOPY
§ 34.1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.
- Pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo.
- Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. W takim jednak przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.
- Pracownikowi posiadającemu znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności
przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w roku
kalendarzowym. Prawo do pierwszego urlopu dodatkowego pracownik ten nabywa po
przepracowaniu jednego roku po dniu zaliczenia go do jednego z tych stopni niepełnosprawności.
§ 35.1. Urlopy udzielane są zgodnie z planem urlopów. Planem urlopów nie obejmuje się części urlopu udzielanego na żądanie pracownika (art. 1672 Kodeksu pracy).
- Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.
- Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po uzyskaniu zgody pracodawcy (osoby upoważnionej), wyrażonej na złożonym przez pracownika wniosku urlopowym.
§ 36.1. Pracodawca jest obowiązany udzielić, na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym.
- Pracownik zgłasza na piśmie żądanie udzielenia urlopu bezpośredniemu przełożonemu oraz pracownikowi Działu Kadr i Organizacji Pracy, możliwie jak najwcześniej, z uwzględnieniem ust. 3.
- Pracownik może zgłosić wykorzystywanie urlopu najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia. Forma zawiadomienia jest dowolna, z tym że niezwłocznie po powrocie do pracy pracownik powinien potwierdzić na piśmie wykorzystanie urlopu „na żądanie".
§ 37.1. Na pisemny wniosek pracownika pracodawca może udzielić urlopu bezpłatnego. Okres urlopu bezpłatnego nie wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. 2. Przy udzielaniu urlopu bezpłatnego, dłuższego niż 3 miesiące, strony mogą przewidzieć dopuszczalność odwołania pracownika z urlopu z ważnych przyczyn.
VI. ZWOLNIENIA OD PRACY
§ 38.1. Na pisemny wniosek pracownika pracodawca może zwolnić pracownika od wykonywania pracy, jeżeli nie spowoduje to zakłócenia w procesie pracy.
- Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1, pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.
§ 39.1. Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika z Kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do Kodeksu pracy albo z innych przepisów prawa.
- W szczególności pracodawca obowiązany jest zwolnić od pracy pracownika:
- na czas niezbędny do stawienia się na wezwanie organu administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sądu, prokuratury, policji,
- wezwanego do osobistego stawienia się przed organem właściwym w zakresie powszechnego obowiązku obrony na czas niezbędny w celu załatwienia sprawy będącej przedmiotem wezwania,
- wezwanego w celu wykonywania czynności biegłego w postępowaniu administracyjnym, karnym przygotowawczym, sądowym. Łączny wymiar zwolnień z tego tytułu nie może przekraczać 6 dni w ciągu roku kalendarzowego,
- będącego krwiodawcą na czas oznaczony przez stację krwiodawstwa w celu oddania krwi,
- na czas obejmujący:
- 2 dni - w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy.
- 1 dzień - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
- Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3 pracodawca wydaje, na wniosek pracownika, zaświadczenie określające wysokość utraconego przez pracownika wynagrodzenia w celu uzyskania przez niego od właściwego organu rekompensaty pieniężnej z tego tytułu, w wysokości i na warunkach przewidzianych w odrębnych przepisach.
- Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 2 pkt 4-5 pracownik zachowuje prawo do
§ 40.1. Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
- Jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie dziecka są zatrudnieni, z uprawnień określonych w ust. 1 może korzystać jedno z nich.
- Pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 4 roku życia nie wolno bez jego zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie przerywanego czasu pracy, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.
§ 41. Pracownik posiadający znaczny lub umiarkowany stopnień niepełnosprawności ma prawo do zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia:
- w wymiarze do 21 dni roboczych w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym, nie częściej niż raz w roku;
- w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub usprawniających, a także w celu uzyskania zaopatrzenia ortopedycznego lub jego naprawy, jeżeli czynności te nie mogą być wykonane poza godzinami pracy.
§ 42. W przypadkach, gdy przepisy prawa pracy wskazują na prawo pracownika do zwolnienia, pracodawca uprzednio musi pracownikowi tego zwolnienia udzielić.
VII. ORGANIZACJA I DYSCYPLINA PRACY
§ 43.1. Na terenie zakładu pracy pracownicy zobowiązani są do noszenia identyfikatora, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 dotyczy również pracowników wykonujących czynności służbowe poza terenem zakładu pracy.
§ 44. Dyrektor lub wyznaczony przez niego zastępca przyjmuje pracowników w sprawach osobowych, w umówionych terminach.
§ 45.1. Każdy pracownik, niezależnie od zajmowanego stanowiska służbowego, przed przystąpieniem do pracy zobowiązany jest stwierdzić swoją obecność, podpisując osobiście listę obecności.
- W przypadku niezarejestrowania faktu przybycia do pracy przyjmuje się, że pracownik nie wykonuje pracy, a ciężar dowodu spoczywa na pracowniku.
- Pracownicy zatrudnieni w PZDR, potwierdzają przybycie do pracy w siedzibie PZDR minimum raz w tygodniu.
- Pracownicy PZDR, Oddziału i Działów Technologii Produkcji Rolniczej, Ekonomiki i Zarządzania Gospodarstwem Rolnym, Rozwoju Obszarów Wiejskich, Rolnictwa Ekologicznego i Ochrony Środowiska, Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw realizują zadania zgodnie z planami pracy, sporządzonymi według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu.
- Plany pracy, o których mowa w ust. 4 przesyłane są przez komórki organizacyjne cotygodniowo drogą elektroniczną do siedziby Ośrodka oraz przechowywane w komórkach organizacyjnych w miejscu dostępnym dla osób kontrolujących.
- Listy obecności z Oddziału i PZDR przesyłane są do siedziby Ośrodka w nieprzekraczalnym terminie do 10. dnia następnego miesiąca.
§ 46.1. Opuszczenie stanowiska pracy lub zakładu w czasie pracy wymaga uprzedniej zgody bezpośredniego przełożonego. Niedopuszczalna jest samowolna, bez zgody przełożonego, zmiana stanowiska pracy i wyznaczonych godzin pracy.
- Opuszczenie zakładu pracy przez pracownika w celach służbowych dopuszczalne jest wyłącznie za zgodą przełożonego na podstawie polecenia wyjazdu służbowego.
- Pracownicy, których miejscem pracy jest siedziba Oddziału, mogą wykonywać obowiązki służbowe na terenie miasta Koszalin na polecenie drugiego zastępcy dyrektora, potwierdzone odpowiednim zapisem w rejestrze wyjść służbowych.
§ 47.1. Podział zadań pomiędzy pracownikami oraz przydział prac dla poszczególnych pracowników jest dokonywany przez bezpośrednich przełożonych.
- Osobą kompetentną do wydawania poleceń służbowych pracownikowi jest jego bezpośredni przełożony. W razie wydania polecenia przez przełożonego wyższego szczebla, pracownik jest zobowiązany do wykonania polecenia, po zawiadomieniu o tym swojego bezpośredniego przełożonego.
§ 48. Bezpośredni przełożony w czasie nieobecności podległego pracownika:
- wyznacza na ten okres innego pracownika lub rozdziela czynności pracownika nieobecnego pomiędzy innych, podległych sobie pracowników,
- w przypadku braku możliwości wykonywania zadań nieobecnego pracownika przez innych pracowników zgłasza ten fakt swemu przełożonemu, który podejmuje decyzje w tym zakresie.
§ 49. W razie nieobecności bezpośredniego przełożonego zastępuje go pracownik wyznaczony na podstawie upoważnienia.
§ 50. Za działania, które uznaje się za ciężkie naruszenie przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych w rozumieniu art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy w szczególności uważa się:
- wykonywanie w czasie pracy prac niezwiązanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy,
- złe lub niedbałe wykonywanie pracy, które mogłoby narazić pracodawcę na szkody,
- rażąca niedbałość o maszyny, narzędzia i powierzone materiały,
- prowadzenie działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy,
- uporczywe naruszanie przepisów i zasad bhp oraz przepisów p.poż,
- wykonywanie pracy zarobkowej w okresie orzeczonej w zwolnieniu lekarskim niezdolności do pracy lub zawinione wykorzystywanie zwolnienia lekarskiego od pracy w sposób rażąco niezgodny z jego celem,
- działania lub zachowania uznane za mobbing, zgodnie z przepisami Wewnętrznej Polityki Antymobbingowej obowiązującej w ZODR,
- częste spóźnianie lub samowolne opuszczenie miejsca pracy bez usprawiedliwienia,
- nieobecność pracownika w pracy, niepoprzedzona zawiadomieniem pracodawcy o jej przyczynie, jeżeli przyczyna ta jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia,
- nieusprawiedliwienie nieobecności w pracy, pomimo uprzedniego zawiadomienia pracodawcy o nieobecności i jej przyczynie,
- stawienie się do pracy po użyciu alkoholu lub środków odurzających, spożywanie alkoholu lub środków odurzających w czasie pracy lub w miejscu pracy, wykonywanie pracy w stanie nietrzeźwości bądź pod wpływem środków odurzających oraz wnoszenie alkoholu lub środków odurzających na teren zakładu pracy,
- naruszenie tajemnicy^ służbowej lub tajemnicy Ośrodka oraz w zakresie ochrony danych osobowych lub niedbalstwo w ochronie tych tajemnic,
- pracę bez wymaganych środków ochrony osobistej,
- operowanie maszynami i urządzeniami nie związanymi bezpośrednio z wykonywaniem zleconych obowiązków i czynności,
- samowolnego demontowanie części maszyn, urządzeń i narzędzi oraz ich naprawy bez specjalnego upoważnienia,
- palenie tytoniu i e-papierosów na terenie zakładu pracy,
- zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy,
- wykonywanie polecenia w sposób niezgodny z otrzymanymi od przełożonych wskazówkami,
- nieprzestrzeganie zapisów Kodeksu etyki.
VIII. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA NARUSZENIE OBOWIĄZKÓW PRACOWNICZYCH
§ 51.1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:
- karę upomnienia,
- karę nagany.
- Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy - pracodawca może również zastosować karę pieniężną.
§ 52.1. Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.
- Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.
- Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może być wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu przewidzianego w ust. 1 nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy.
§ 53. O zastosowanej karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie, wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia oraz informując go o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia. Odpis zawiadomienia o ukaraniu składa się do akt osobowych pracownika.
§ 54. Przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy.
§ 55.1. Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa, pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca, po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu.
- Pracownik, który wniósł sprzeciw, może w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o odrzuceniu tego sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.
- W razie uwzględnienia sprzeciwu wobec zastosowanej kary pieniężnej lub uchylenia tej kary przez sąd pracy, pracodawca jest obowiązany zwrócić pracownikowi równowartość kwoty tej kary.
§ 56.1. Karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy. Pracodawca może, z własnej inicjatywy lub na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej, uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu.
- Przepis ust. 1 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w razie uwzględnienia sprzeciwu przez pracodawcę albo wydania przez sąd pracy orzeczenia o uchyleniu kary.
IX. ODPOWIEDZIALNOŚĆ MATERIALNA PRACOWNIKÓW
§ 57.1. Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.
- Pracownik nie ponosi odpowiedzialności za szkodę w takim zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniły się do jej powstania albo zwiększenia. Pracownik nie ponosi ryzyka związanego z działalnością pracodawcy, a w szczególności nie odpowiada za szkodę wynikłą w związku z działaniem w granicach dopuszczalnego ryzyka.
- W razie wyrządzenia szkody przez kilku pracowników każdy z nich ponosi odpowiedzialność za część szkody stosownie do przyczynienia się do niej i stopnia winy. Jeżeli nie można ustalić stopnia winy i przyczynienia się poszczególnych pracowników do powstania szkody, odpowiadają oni w częściach równych.
- Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty 3-miesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.
- Pracodawca jest obowiązany wykazać okoliczności uzasadniające odpowiedzialność pracownika oraz wysokość powstałej szkody.
§ 58. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości.
§ 59.1. Pracownik, któremu powierzono z obowiązkiem zwrotu albo wyliczenia się pieniądze, papiery wartościowe, narzędzia i instrumenty lub podobne przedmioty, a także środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu. Od tej odpowiedzialności pracownik może się uwolnić, jeżeli wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia. 2. Powierzenie pracownikowi składników majątku pracodawcy zostaje potwierdzone na piśmie.
- Pracownicy mogą przyjąć wspólną odpowiedzialność materialną za mienie powierzone im łącznie z obowiązkiem wyliczenia się, podpisując odpowiednio umowę z pracodawcą. W razie niedoboru lub szkody w powierzonym mieniu, podział odpowiedzialności pracowników następuje w częściach określonych w umowie.
- Jednakże w razie ustalenia, że szkoda w całości lub w części została spowodowana przez niektórych pracowników, za całość szkody lub za stosowną jej część odpowiadają tylko sprawcy szkody.
X. TRYB POSTĘPOWANIA W SPRAWACH ZWIĄZANYCH Z NARUSZENIEM OBOWIĄZKU TRZEŹWOŚCI
§ 60.1. Dyrektor lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. Okoliczności stanowiące podstawę decyzji powinny być podane pracownikowi do wiadomości.
- Na żądanie dyrektora, osoby przez niego upoważnionej, a także na żądanie pracownika, o którym mowa w ust. 1, badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego. Zabiegu pobrania krwi dokonuje osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
XI. WYRÓŻNIENIA 1 NAGRODY
§ 61. Pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności i jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań pracodawcy, mogą być przyznane następujące wyróżnienia i nagrody:
- nagroda pieniężna,
- pochwała pisemna,
- dyplom uznania,
- awansowanie na wyższe stanowisko.
§ 62.1. Nagrody i wyróżnienia przyznaje dyrektor na wniosek bezpośredniego przełożonego pracownika.
- Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych pracownika.
XII. WYPŁATA WYNAGRODZENIA
§ 63.1. Wynagrodzenie za pracę, płatne miesięcznie z dołu, wypłacane jest nie później niż w ostatnim dniu miesiąca; jeżeli ten dzień jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym.
- Pracodawca, na wniosek pracownika, jest obowiązany do udostępnienia mu dotyczącej go dokumentacji płacowej do wglądu oraz przekazania odcinka listy płac zawierającego wszystkie składniki wynagrodzenia.
§ 64.1. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych. 2. Wynagrodzenie wypłacane w formie pieniężnej do rąk własnych pracownika albo osoby przez niego upoważnionej następuje w kasie, w siedzibie pracodawcy i w godzinach pracy.
§ 65. Szczegółowe zasady wynagrodzenia oraz inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 stycznia 2005 roku w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą pracownikom jednostek doradztwa rolniczego oraz Regulamin premiowania.
XIII. BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY ORAZ OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
§ 66. Pracodawca i pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
§ 67. Pracodawca jest zobowiązany:
- zapoznawać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami o ochronie przeciwpożarowej,
- prowadzić systematycznie szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
- organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
- kierować pracowników na profilaktyczne badania lekarskie,
- wydać pracownikowi, przed rozpoczęciem pracy, odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,
- wskazać pracownikowi odpowiednio zabezpieczone miejsce na przechowanie odzieży i obuwia roboczego, własnego ubrania wierzchniego oraz przydzielonych mu narzędzi pracy,
- zapoznawać pracowników z ryzykiem zawodowym występującym na ich stanowiskach pracy,
- zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała - przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub co najmniej 5-minutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
§ 68. Pracownik jest zobowiązany:
- znać przepisy bhp i brać udział w organizowanych przez pracodawcę szkoleniach bhp,
- wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami bhp oraz stosować się do poleceń przełożonych w tym zakresie,
- poddawać się wymaganym badaniom lekarskim, tj. wstępnym, okresowym, kontrolnym i przestrzegać terminów ich wykonania.
- dbać o należyty stan narzędzi i środków pracy oraz utrzymywać ład i porządek w miejscu pracy,
- współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bhp.
§ 69. Wszyscy pracownicy przed dopuszczeniem do pracy podlegają szkoleniu wstępnemu w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej; podlegają także szkoleniom okresowym.
§ 70.1. Pracownikom przydzielane są nieodpłatnie odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej na zasadach określonych w załączniku nr 4 i 5 do niniejszego regulaminu.
- Pranie zabrudzonej odzieży roboczej odbywa się w pralni zakładowej. Częstotliwość zależy od bieżących potrzeb.
- W przypadku dopuszczenia do używania własnej odzieży i obuwia roboczego pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny w wysokości określonej odrębnymi przepisami.
- Bezpośredni przełożony nie dopuszcza pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, przewidzianego do stosowania na danym stanowisku pracy.
- Pracownikom przydzielane są środki higieny osobistej w ilościach i na zasadach ustalonych w zakładowej tabeli norm przydziału środków higieny osobistej stanowiącej załącznik nr 6 do niniejszego regulaminu.
- Odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej stanowią własność pracodawcy.
- Pracownicy zatrudnieni przy pracach na otwartej przestrzeni w temperaturze powyżej 25°C otrzymują nieodpłatnie napoje chłodzące. Natomiast przy pracach w temperaturze poniżej 10°C mogą korzystać z ciepłych napojów (typu herbata) dostępnych w stołówce zakładowej.
§ 71.1. W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
- Jeżeli powstrzymanie się od wykonania pracy nie usuwa zagrożenia, o którym mowa w ust. 1 pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
- Za czas powstrzymania się od wykonania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2, pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
XIV. OCHRONA PRACY KOBIET 1 MŁODOCIANYCH
§ 72.1. Praca kobiet i pracowników młodocianych podlega szczególnej ochronie. 2. Pracownicy w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej. Pracownicy w ciąży nie wolno bez jej zgody delegować poza stałe miejsce pracy ani zatrudniać w systemie przerywanego czasu pracy.
§ 73. Nie wolno zatrudniać kobiet, a w szczególności kobiet w ciąży i w okresie karmienia dziecka piersią przy pracach i w warunkach wymienionych w przepisach zawierających wykaz prac wzbronionych tym kobietom, stanowiący załączniki nr 7 i 8 niniejszego oraz w warunkach określonych przepisami Kodeksu pracy.
§ 74.1. Nie wolno zatrudniać osób, które nie ukończyły 15. roku życia, poza wyjątkami wynikającymi z przepisów Kodeksu pracy i aktów wykonawczych.
- Nie wolno zatrudniać młodocianych w warunkach wymienionych w przepisach zawierających wykaz prac wzbronionych, stanowiący załącznik nr 9 do niniejszego regulaminu.
XV. MONITORING
§ 75.1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, a także osób przebywających na terenie ZODR w Barzkowicach oraz ochrony mienia należącego do Pracodawcy, wprowadza się monitoring, polegający na rejestrowaniu obrazu przez zamontowane kamery.
- Monitoring obejmuje:
- wejście do budynku szkoleniowego,
- hol główny recepcji w budynku szkoleniowym.
- Obiekty objęte monitoringiem, o których mowa w pkt. 2, będą oznakowane tablicami z rysunkiem kamery i napisem „Obiekt monitorowany" lub „Teren monitorowany".
- Monitoring jest prowadzony całodobowo. Rejestracji i zapisowi danych na rejestratorze podlega tylko obraz (bez dźwięku). Kamery monitoringu nagrywają obraz w sposób ciągły.
- Obraz zarejestrowany za pomocą kamer jest przechowywany nie dłużej niż 90 dni. W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, termin ten ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Po upływie tych okresów uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe, podlegają zniszczeniu.
- Dostęp do zarejestrowanego obrazu mają następujące osoby:
- Dyrektor ZODR bądź inne osoby przez niego upoważnione na piśmie,
- Inspektor Ochrony Danych,
- pracownicy Działu Administracyjno-Gospodarczego, Działu Kadr i Organizacji Pracy i Działu Teleinformatyki - po jednej osobie z każdego działu, na podstawie pisemnych upoważnień,
- pracownicy podmiotu zewnętrznego, w celu dokonania niezbędnych napraw i czynności serwisowych zleconych przez Pracodawcę.
- Klauzula informacyjna o prowadzeniu monitoringu na terenie Zachodniopomorskiego Ośrodka
Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach stanowi załącznik nr 10 do niniejszego regulaminu.
XVI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 76.1. Nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem regulaminu sprawują:
- dyrektor,
- zastępcy dyrektora,
- kierownicy komórek organizacyjnych.
- Czynności kontrolne w zakresie przestrzegania regulaminu wykonuje pracownik Działu Kadr i Organizacji Pracy, z upoważnienia dyrektora.
- Każdy pracownik ma prawo zawiadomić osoby wymienione w ust. 1 i 2 o naruszeniu niniejszego regulaminu.
§ 77.1. Postanowienia regulaminu nie naruszają postanowień indywidualnych umów o pracę. 2. Na żądanie pracownika pracodawca wyjaśnia mu postanowienia niniejszego regulaminu.
§ 78.1. Regulamin pracy obowiązuje przez czas nieokreślony.
- Zmiana regulaminu i jej wejście w życie następują w formie pisemnej, w tym samym trybie jak ustalenie i wejście w życie regulaminu.
§ 79.1. Regulamin pracy podaje się do wiadomości pracowników poprzez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej pracodawcy.
- Postanowienia niniejszego regulaminu wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od podania go do wiadomości pracowników.
§ 80. W razie zmiany przepisów ustaw i rozporządzeń wykonawczych, stosuje się je zamiast odpowiednich przepisów niniejszego regulaminu.
Załącznik nr 1
KARTA OBIEGOWA
ROZLICZENIE PRACOWNIKA ZODR W BARZKOWICACH W ZWIĄZKU Z USTANIEM STOSUNKU PRACY
Imię i nazwisko pracownika ........................................................................................................................
Stanowisko ........................................................................................................................
Komórka organizacyjna ........................................................................................................................
Data nawiązania stosunku pracy....... Data rozwiązania stosunku pracy ........
KOMORKA ORGANIZACYJNA |
ZOBOWIĄZANIE PRACOWNIKA WZGLĘDEM PRACODAWCY |
POTWIERDZENIE ROZLICZENIA (DATA 1 PODPIS) |
UWAGI |
Komisja Socjalna |
|
|
|
Pracownicza Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa |
|
|
|
Dział Księgowości |
|
|
|
Dział Administracyjno-Gospodarczy |
|
|
|
Stanowisko ds. BHP |
|
|
|
Archiwum zakładowe |
|
|
|
Kierownik komórki organizacyjnej |
|
|
|
Inspektor Ochrony Danych |
|
|
|
Dział Kadr i Organizacji Pracy |
|
|
|
Załącznik nr 2
|
ZODR W BARZKOWICACH KOMÓRKA ORGANIZACYJNA |
|
IMIĘ I NAZWISKO |
|
|
Załącznik nr 3
.......................................
Imię i nazwisko pracownika
................................................................................................
komórka organizacyjna, stanowisko / PZDR i teren działania - gmina
Plan pracy na okres od.............. do ................
Lp. |
Nazwa zadania |
Termin realizacji (data, godziny pracy) |
Miejsce realizacji |
Uwagi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 4
TABELA NORM
PRZYDZIAŁU ODZIEŻY I OBUWIA ROBOCZEGO DLA PRACOWNIKÓW
Lp. |
Stanowisko pracy |
R - odzież i obuwie robocze |
Przewidywany okres używalności |
1. |
Robotnik gospodarczy, sprzątaczka pokojowa, pracownik pralni, magazynier |
R- obuwie profilaktyczne |
12 m-cy |
2. |
Rzemieślnik, kierowca, operator ciągników i maszyn, robotnik gospodarczy |
R- ubranie drelichowe |
18 m-cy |
3. |
Specjalista wykonujący czynności plastyka |
R- fartuch bawełniany |
24 m-ce |
4. |
Kucharz, pomoc kuchenna |
R- czepek biały R- bluza+spodnie lub bluza+spódnica białe R-zapaska |
d.z. 18 m-cy d.z. |
5. |
Informatyk |
R- fartuch bawełniany |
d.z. |
6. |
Pracownik archiwum |
R- fartuch bawełniany |
d.z. |
7. |
Dozorca |
R- czapka drelichowa |
24 m-ce |
Załącznik nr 5
TABELA NORM
PRZYDZIAŁU ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ DLA PRACOWNIKÓW
Lp. | Stanowisko pracy | O - środki ochrony indywidualnej |
Przewidywany okres używalności |
1 | Robotnik gospodarczy, sprzątaczka pokojowa, pracownik pralni, magazynier |
O- kurtka przeciwdeszczowa |
36 m-cy |
2 | Rzemieślnik, kierowca, operator ciągników i maszyn, robotnik gospodarczy |
O- kurtka przeciwdeszczowa |
36 m-cy |
3 | Kucharz, pomoc kuchenna |
O- półbuty lub sandały na spodach antypoślizgowych |
12 m-cy |
4 | Pracownik archiwum | O- kamizelka ciepłochronna | 36 m-cy |
5 | Pracownik nadzorujący prace na ogrodzie warzywnym, biosurowcowym |
O- peleryna przeciwdeszczowa |
36 m-cy |
6 | Pracownik obsługujący stację meteorologiczną, oczyszczalnię | O- peleryna przeciwdeszczowa O- obuwie gumowe ocieplane |
d.z. d.z. |
7 | Doradca terenowy |
O- peleryna lub płaszcz przeciwdeszczowy |
36 m-cy 36 m-cy |
8 | Inspektor BHP | O- peleryna lub płaszcz przeciwdeszczowy | d.z. |
9 | Dozorca | O- obuwie gumowo-filcowe O- kurtka przeciwdeszczowa O- ubranie robocze ciepłochronne O- obuwie gumowe |
48 m-cy 48 m-cy 36 m-cy 24 m-ce |
Załącznik nr 6
TABELA NORM
PRZYDZIAŁU ŚRODKÓW HIGIENY OSOBISTEJ DLA PRACOWNIKÓW
Lp. |
Stanowisko |
Określenie normy miesięcznej |
|||
Ręcznik (szt.) |
Mydło (g) |
Pasta BHP (szt.) |
Krem (szt.) |
||
1. |
Robotnik gospodarczy, sprzątaczka pokojowa, pracownik pralni, magazynier |
1/6 |
100 |
- |
3/6 |
2. |
Specjalista wykonujący czynności plastyka |
1/6 |
100 |
- |
3/6 |
3. |
Rzemieślnik, kierowca, operator ciągników i maszyn, robotnik gospodarczy |
1/6 |
100 |
1/6 |
3/6 |
4. |
Pracownik archiwum |
1/6 |
100 |
- |
3/6 |
5. |
Kucharz, pomoc kuchenna |
1/6 |
100 |
- |
3/6 |
6. |
Dozorca |
1/6 |
100 |
- |
2/6 |
7. |
Doradca terenowy |
1/12 |
100 |
- |
- |
8. |
Pracownik nadzorujący prace polowe na ogrodzie warzywnym, biosurowcowym, prace żniwne (dot. pracowników działu TPR i EOŚ) |
1/12 |
100/3 |
- |
2/6 |
Załącznik nr 7
WYKAZ PRAC WZBRONIONYCH KOBIETOM
- Ręczne przemieszczanie przedmiotów przez jednego pracownika
- Masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych nie może przekraczać:
- 12 kg przy pracy stałej;
- 20 kg przy pracy dorywczej.
- Masa przedmiotów podnoszonych na wysokość powyżej obręczy barkowej nie może
przekraczać: - 8 kg przy pracy stałej;
- 14 kg przy pracy dorywczej.
- Jeżeli przedmioty są przenoszone na odległość przekraczającą 25 metrów, masa przenoszonych przedmiotów nie może przekraczać 12 kg.
- Jeżeli przedmioty są przenoszone pod górę po nierównej powierzchni, pochylniach lub schodach, których maksymalny kąt nachylenia nie przekracza 30°, a wysokość przekracza 4 metry, niezależnie od odległości, na jaką przedmioty są przenoszone, to masa tych przedmiotów nie może przekraczać 12 kg.
- Jeżeli przedmioty są przenoszone pod górę po nierównej powierzchni, pochylniach lub schodach, których maksymalny kąt nachylenia przekracza 30°, a wysokość przekracza 4 metry, niezależnie od odległości, na jaką przedmioty są przenoszone, to masa tych przedmiotów nie może przekraczać:
- 8 kg przy stałej;
- 12 kg przy pracy dorywczej.
II. Zespołowe ręczne przemieszczanie przedmiotów
- Przenoszenie przedmiotów, których długość przekracza 4 m oraz masa przekracza 20 kg,
powinno odbywać się zespołowo, pod warunkiem aby na jedną pracownicę przypadała masa
nieprzekraczająca:
a). 10kg przy pracy stałej;
b). 17kg przy pracy dorywczej; - Niedopuszczalne jest zespołowe ręczne przemieszczanie przedmiotów na odległość
przekraczająca 25 m lub o masie przekraczającej 200 kg.
III. Przemieszczanie ładunków za pomocą poruszanych ręcznie wózków oraz taczek:
- Dopuszczalna masa ładunku przemieszczanego przez jedną pracownicę na wózku po terenie
płaskim o twardej i gładkiej nawierzchni, łącznie z masą wózka nie może przekraczać:
1) przemieszczanie po terenie o nachyleniu nieprzekraczającym 5%:
- wózki 2-kołowe - 140 kg,
- wózki 3- i więcej kołowe - 180 kg;
2) przemieszczanie po terenie o nachyleniu przekraczającym 5 %:
- wózki 2-kołowe - 100 kg,
- wózki 3- i więcej kołowe - 140 kg.
3. Masa ładunku przemieszczanego przez jedną pracownicę na wózku jednokołowym (taczce),
łącznie z masą taczki nie może przekraczać przy przemieszczaniu po terenie płaskim o twardej
i gładkiej nawierzchni o nachyleniu:
- nieprzekraczającym 5% - 40 kg;
- większym niż 5% - 30 kg.
Załącznik nr 8
WYKAZ PRAC WZBRONIONYCH KOBIETOM W CIĄŻY I KOBIETOM KARMIĄCYM DZIECKO PIERSIĄ
Prace zabronione dla kobiet w ciąży:
- ręczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o masie przekraczającej 3 kg;
- ręczne przenoszenie pod górę: przedmiotów przy pracy stałej, przedmiotów o masie przekraczającej 1 kg przy pracy dorywczej;
- ręczne przenoszenie materiałów ciekłych — gorących, żrących lub o właściwościach szkodliwych dla zdrowia;
- przewożenie ładunków na wózku jednokołowym (taczce) i wózku wielokołowym poruszanym ręcznie;
- prace w pozycji wymuszonej;
- prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej, przy czym czas spędzony w pozycji stojącej nie może jednorazowo przekraczać 15 minut, po którym to czasie powinna nastąpić 15-minutowa przerwa;
- prace na stanowiskach z monitorami ekranowymi - w łącznym czasie przekraczającym 8 godzin na dobę, przy czym czas spędzony przy obsłudze monitora ekranowego nie może jednorazowo przekraczać 50 minut, po którym to czasie powinna nastąpić co najmniej 10-minutowa przerwa, wliczana do czasu pracy;
- prace wykonywane w mikroklimacie gorącym; zimnym; o dużych wahaniach mikroklimatu;
- prace w warunkach narażenia na hałas (65dB);
- prace w podwyższonym lub obniżonym ciśnieniu;
- prace narażające na działanie pola elektromagnetycznego o częstotliwości od 0 Hz do 300 GHz oraz promieniowania jonizującego;
- prace w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi (wymienione w Rozporządzeniu);
- prace w narażeniu na działanie szkodliwych substancji chemicznych (w Rozporządzeniu);
- prace grożące ciężkimi urazami fizycznymi lub psychicznymi - w wykopach, zbiornikach i kanałach, pod ziemią, w wymuszonym rytmie (np. przy taśmie);
- inne prace stwarzające ryzyko ciężkiego urazu fizycznego lub psychicznego;
- prace na wysokości poza stałymi galeriami, pomostami, podestami i innymi stałymi podwyższeniami, posiadającymi pełne zabezpieczenie przed upadkiem z wysokości (bez potrzeby stosowania środków ochrony indywidualnej przed upadkiem);
- wchodzenie i schodzenie po drabinach.
- Prace zabronione dla kobiet karmiących dziecko piersią:
- ręczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o masie przekraczającej: 6 kg - przy pracy stałej, 10 kg - przy pracy dorywczej;
- ręczne przenoszenie przedmiotów o masie przekraczającej 6 kg - na wysokość ponad 4 m lub na odległość przekraczającą 25 m;
- udział w zespołowym przemieszczaniu przedmiotów;
- prace wykonywane w mikroklimacie gorącym; zimnym; o dużych wahaniach mikroklimatu;
- prace w podwyższonym lub obniżonym ciśnieniu;
- prace narażające na działanie pola jonizującego;
- prace w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi (w Rozporządzeniu);
- prace w narażeniu na działanie szkodliwych substancji chemicznych (w Rozporządzeniu).
Załącznik nr 9
WYKAZ PRAC WZBRONIONYCH MŁODOCIANYM
Prace związane z nadmiernym wysiłkiem fizycznym:
1) ręczne dźwiganie i przenoszenie przez jedną osobę na odległość powyżej 25 m przedmiotów
o masie przekraczającej:
- przy obciążeniu powtarzalnym: dla dziewcząt - 8 kg, dla chłopców - 12 kg,
- przy pracy dorywczej: dla dziewcząt - 14 kg, dla chłopców - 20 kg;
2) ręczne przenoszenie pod górę, w szczególności po schodach, których wysokość przekracza 5 m, a kąt nachylenia 30°,
ciężarów o masie przekraczającej:
- przy obciążeniu powtarzalnym: dla dziewcząt - 5 kg, dla chłopców - 8 kg,
- przy pracy dorywczej: - dla dziewcząt -10 kg, dla chłopców - 15 kg.
Prace wymagające stale wymuszonej i niewygodnej pozycji ciała:
- prace wykonywane w pozycji pochylonej lub w przysiadzie;
- prace wykonywane na kolanach.
Prace w narażeniu na szkodliwe działanie czynników chemicznych:
- Prace w narażeniu na działanie substancji i preparatów chemicznych, w tym środków ochrony roślin, sklasyfikowanych w przepisach w sprawie kryteriów i sposobu klasyfikacji substancji i preparatów chemicznych jako: toksyczne (T), bardzo toksyczne (T+), żrące (C) lub wybuchowe (E).
- Prace w narażeniu na działanie substancji i preparatów chemicznych, w tym środków ochrony roślin, sklasyfikowanych w przepisach w sprawie kryteriów i sposobu klasyfikacji substancji i preparatów chemicznych jako szkodliwe (Xn), którym przypisano jeden lub więcej następujących zwrotów zagrożeń:
- zagraża powstaniem bardzo poważnych nieodwracalnych zmian w stanie zdrowia (R39),
- może powodować uczulenie w następstwie narażenia drogą oddechową (R42),
- może powodować uczulenie w kontakcie ze skórą (R43),
- może powodować raka (R45),
- może powodować dziedziczne wady genetyczne (R46),
- stwarza poważne zagrożenie zdrowia w następstwie długotrwałego narażenia (R48),
- może upośledzać płodność (R60),
- może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki (Ról),
- możliwe ryzyko powstania nieodwracalnych zmian w stanie zdrowia (R68).
3) Prace w narażeniu na działanie substancji i preparatów chemicznych, w tym środków ochrony
roślin, sklasyfikowanych w przepisach w sprawie kryteriów i sposobu klasyfikacji substancji
i preparatów chemicznych jako drażniące (Xi), którym przypisano jeden lub więcej następujących
zwrotów zagrożeń:
- produkt skrajnie łatwo palny (R12),
- może powodować uczulenie w następstwie narażenia drogą oddechową (R42),
- może powodować uczulenie w kontakcie ze skórą (R43).
4) Prace w narażeniu na działanie czynników i procesów technologicznych o działaniu
rakotwórczym lub mutagennym, określonych w odrębnych przepisach.
Prace w narażeniu na szkodliwe działanie czynników fizycznych:
- hałas, którego poziom ekspozycji odniesiony do 8-godzinnego dobowego lub do przeciętnego tygodniowego wymiaru czasu pracy przekracza 80 dB,
- prace w temperaturze powietrza niższej niż 14°C.
Prace w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych:
Prace, przy których występują zagrożenia czynnikami biologicznymi pochodzenia roślinnego lub mikroorganizmami przenoszonymi przez rośliny:
- drobnoustrojami występującymi w roślinach, tj. bakteriami, promieniowcami, grzybami itp., które stanowią zagrożenie w trakcie procesów magazynowania, przetwarzania i użytkowania różnych surowców roślinnych,
- pyłami pochodzenia roślinnego, powodującymi stany uczuleniowe, w tym w szczególności pyłami zbożowymi, paszowymi, tytoniowymi i z ziół leczniczych.
Prace stwarzające zagrożenia wypadkowe
Prace stwarzające zagrożenia wypadkowe. Prace, podczas których młodociani są narażeni na zwiększone niebezpieczeństwo urazów, w tym prace związane z obsługą sprzętu rolniczego, obsługą maszyn i urządzeń stanowiących wyposażenie kuchni.
Załącznik nr 10
KLAUZULA INFORMACYJNA O PROWADZENIU MONITORINGU
NA TERENIE ZACHODNIOPOMORSKIEGO OŚRODKA DORADZTWA ROLNICZEGO W BARZKOWICACH
Zgodnie z art. 12 i 13 ogólnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy że:
- Administratorem Pana/Pani danych osobowych zawartych w systemie monitoringu jest Zachodniopomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach, 73-134 Barzkowice 2, 91 479 40 53.
- Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych jest możliwy pod numerem telefon 91 479 40 34 lub adresem e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
- Pani/Pana dane osobowe w postaci wizerunku zarejestrowanego przez monitoring przetwarzane będą w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracowników ZODR i osób przebywających na terenie Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach oraz ochrony mienia Administratora.
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit f) RODO oraz art. 222 § 1 ustawy z dnia z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1320).
- Monitoringiem w Zachodniopomorski Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach
objęto:
- wejście do budynku szkoleniowego,
- hol główny recepcji w budynku szkoleniowym.
Obszar monitorowany jest oznaczony w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków z symbolem kamery.
- Pani/Pana dane osobowe będą mogły być przekazywane wyłącznie podmiotom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
- Zapisy z monitoringu przechowywane są na dysku twardym w pętli nie dłużej niż 90 dni od dnia nagrania. W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, termin ten ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Po upływie tych okresów uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe, podlegają zniszczeniu.
- Pani/Pana dane będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany - kamery monitoringu nagrywają obraz w sposób ciągły.
- Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego - Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w przypadku gdy przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
Wzór oznaczenia obszaru monitorowanego w ZODR w Barzkowicach
OBIEKT MONITOROWANY / TEREN MONITOROWANY
Administratorem Pana/Pani danych osobowych zawartych w systemie monitorowania jest Zachodniopomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach. 73-134 Barzkowice 2, teł. 91 479 40 53.
Monitoring prowadzony jest w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracowników i osób przebywających na terenie Administratora oraz ochrony jego mienia.
Monitoringiem objęto: wejście do budynku szkoleniowego oraz hol główny recepcji iv budynku szkoleniowym,
Dane przechowywane będą nie dłużej niż 90 dni.
Szczegółowe informacje dostępne są w recepcji hotelowej i na stronie www.zodr.pl
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Rafał Zarenkiewicz-Ruducha
- Wytworzony przez: Rafał Zarenkiewicz-Ruducha (Informatyk)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZACHODNIOPOMORSKIEGO OŚRODKA DORADZTWA ROLNICZEGO W BARZKOWICACH
Regulamin organizacyjny wprowadzono Zarządzeniem nr 98/2023 Dyrektora Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach z dnia 13.12.2023r.
- Szczegóły
- Udostępniony przez: Rafał Ruducha
- Wytworzony przez: Rafał Ruducha (Informatyk)